Hachee uit de CPE

Recept en foto is gemaakt door Sammie Maas

Op alle manieren hachee gemaakt maar deze staat in de top 1 vanaf nu…
Uiteraard was ik iets heel anders van plan met de riblap maar zodra ik de kruidenkasten ga opentrekken dan ga ik los.

750 gr riblappen, in niet al te kleine stukken gesneden, zout en peper en even bloemen

4 kleine uien in halve ringen
Paar tenen knoflook
Flesje donker bier
Appelstroop, flinke eetlepel
Eetlepel sambal badjak (wij houden van pittig)
Snuf paprikapoeder
Scheut ketjap
Beetje bruine suiker
Theelepel mosterdpoeder
Laurierblad en kruidnagel
Roomboter en beetje olijfolie
Zwarte peper en zout

Ik had net zitten lezen over de reactie volgens Maillard.

( https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Maillardreactie )

Dat ontstaat bij het bruinen van het vlees.  Nu bak ik altijd alles aan maar nu nam ik daar extra de tijd voor. Voor de niet aanbakkers onder ons…toch wel een leuk artikel en zeer de moeite waard om eens te proberen….

En daar gaan we dan:
Vlees op kamertemperatuur, goed droog deppen, peper en zouten en door de bloem halen.
Pan op sautee, laat hem gewoon op die 30 minuten staan, maakt niet uit en wachten tot de pan op hitte is.
Flinke klont roomboter en olie in de pan en wachten tot ook dat heet is.
Bak het vlees in gedeeltes aan, niet meteen het vlees gaan keren, neem de tijd, ga wat anders doen, relax..

Als het vlees aan alle kanten lekker bruin is, niet grijs dus, uit de pan nemen en even wegzetten.
In hetzelfde vet de uien aanbakken en de knoflook en nogmaals, niet gaan roeren!

Strooi er de droge kruiden in, paprikapoeder, mosterdpoeder en dan pas de uien even omscheppen, neem de tijd…en hou de pan op hitte.

Blus af met iets meer dan een half flesje bruin bier, een heel lekker kruidig donkerbruin flesje herfstbier.
Even weer goed doorwarmen en dan de suiker, ketjap en appelstroop erin en even doorroeren.

Pan cancel, laurierblad en kruidnagel erin.
Deksel dicht, ventiel dicht, manual 30 min, NR 20 min, we hebben geen haast en zo heeft het vlees de tijd om mals te blijven. De tijd die ik nam door het vlees rustig te bruinen werd helemaal ingelopen omdat de pan heet genoeg was om meteen op druk te komen.

En dit is het resultaat: wij hebben dit gegeten met rode kool met appel en een eenvoudige gekookte aardappel, uiteraard ook uit de CPE